El programa de formació en coeducació té continuïtat si et ve de gust sumar-te i vols més informació escriu-nos feteforma1@catalunya.ugt.org
dimecres, 13 d’octubre del 2010
Un marc qualitatiu de l'escola coeducativa. Notes de Luz Martinez Ten per al debat
La campanya Educant en Igualtat ens ha permès treballar amb més de tres-cents professors i professores de totes les Comunitats Autònomes, en tallers de reflexió on hem abordat us reptes i obstacles per aconseguir una escola coeducativa.
En aquesta ponència, presentarem els objectius, activitats i recursos de la Campanya Educant en Igualtat, així com l'abast i els resultats que està tenint. Però també crec interessant apuntar algunes reflexions que han sorgit a partir de les trobades amb el professorat, en els quals ens plantegem la necessitat d'un nou salt en el concepte qualitatiu d'escola coeducativa .
Des d'una perspectiva històrica podem observar una primera etapa amb una escola fonamentalment dirigida a l'educació dels nens i l'evolució que gradualment s'estableix amb l'educació de les nenes. Un salt important es produeix en la Segona República quan entre els principis de la Reforma Educativa s'introdueix el concepte de Coeducació. L'arribada de l'Escola mixta, després del parèntesi que va suposar el règim Franquista amb l'escola segregada, representa una segona etapa d'enfortiment dels drets de les dones a l'educació, però com han posat de manifest diversos estudis sobre currículum ocult, aquest fet no va ser suficient i era necessari avançar cap a un model coeducatiu.
En aquest moment, el desenvolupament dels principis de la coeducació amb polítiques transversals i amb accions positives, està ocupant una tercera etapa, en la qual les lleis educatives i d'igualtat, ja han marcat els mínims necessaris per eradicar la discriminació sexista de l'espai educatiu i avançar cap a una educació en igualtat.
A aquest canvi estan contribuint les estratègies realitzades tant per les Institucions educatives i d'igualtat, com les pràctiques que es desenvolupen a partir de les xarxes de professorat, els centres de formació, les Universitats i els sindicats com FETE UGT. En l'evolució d'aquest nou paradigma, en el qual la coeducació passa a ser un dels pilars de l'escola democràtica, s'estableixen nous reptes que hem d'abordar a partir de l'experiència de la comunitat educativa i fixant clarament com és el model de centre educatiu que pot respondre a una formació en igualtat que prepari als i les alumnes per fer-se amb les regnes de la seva pròpia realitat com a dones i homes i afrontar com a ciutadans i ciutadanes, la realitat d'un món en transformació.
Des d'aquest enquadrament, vull parlar de la necessitat de transformar els centres educatius en espais coeducatius i democràtics, que estableixin les seves finalitats, organització, gestió, currículum i projecte de convivència des del reconeixement de la diversitat, en totes les seves possibilitats, amb l'objectiu de garantir la igualtat de drets, així com la plena participació de tots les persones que formen part de la comunitat educativa. Parlarem per tant, de la relació que existeix entre escola democràtica i coeducació. L'organització del centre. Els plans d'igualtat. La formació del professorat. El currículum i la incorporació d'una metodologia i continguts basats en el reconeixement i el respecte entre els sexes.
Els centres educatius democràtics s'han de dissenyar i organitzar des del concepte de la igualtat. Est el desafiament per a aquesta tercera etapa a la qual ens enfrontem en un món on vivim, malgrat els avanços, lluny de la igualtat real.
Llegir mes coses de la Luz Martínez Ten
*Fotografia: Luz Martínez Ten i Marina Subirats
Etiquetes de comentaris:
coeducació,
educació,
els debats,
ensenyament,
escola,
luz martínez ten
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada