Material grabat durant les Ières i IInes Jornades de Coeducació organitzades a l' Octubre 2010 i l' Abril 2012 per FETE-UGT

El programa de formació en coeducació té continuïtat si et ve de gust sumar-te i vols més informació escriu-nos feteforma1@catalunya.ugt.org

dimarts, 12 d’octubre del 2010

Luz Martínez Ten: estratègies per a la coeducació


Luz Martínez Ten té una àmplia experiència en interculturalitat, coeducació i polítiques d'igualtat. És autora de nombrosos textos, guies i manuals especialment útils i un reconegut prestigi en el moviment feminista pel seu treball en àmbit educatiu.

Secretària de Polítiques Socials de FETE UGT. Llicenciada en Ciències de l'Educació completà els seus estudis amb un master de gènere a la Universitat Complutense i amb cursos de doctorat en Polítiques Socials i Migracions en la Fundació Ortega i Gasset. Al llarg de la seva trajectòria professional i vital ha desenvolupat nombrosos projectes i accions relacionades amb la coeducació.

Destaquem entre altres el seu paper com a experta d'igualtat en projectes de Cooperació al Desenvolupament. Campanyes de sensibilització en igualtat en centres escolars. Professora en diverses universitats i organitzacions en temes d'igualtat. D'altra banda ha escrit nombroses publicacions relacionades amb la igualtat. El primer llibre: “Orientació per a una Educació No Sexista” l' escriu amb Ines Alberdi i és publicat pel Ministeri d'Educació.

Altres publicacions són. “Guia de formació política i social de les dones” amb set reedicions, escrit amb l'Amélia Valcarcel i Rosa Escapa. És coautora de la "Guia de formació per a dones directives” i de “Deu raons per a la igualtat” editades per la Direcció General d'Ocupació de Catalunya. La seva darrera publicació és la “Guia per a la formació en Igualtat” editada per ISCOD UGT i el “El viatge de Laila. Guia de sensibilització sobre la tracta de persones amb finalitats d'explotació sexual” editada per l'Institut de la Dona i el Ministeri d'Educació. A més, participa activament en el moviment feminista des de fa més de 25 anys, col·laborant amb diferents grups en el desenvolupament d'una teoria i pràctica de la igualtat.

Actualment com a Secretària de Polítiques Socials dirigeix la Campanya Educant en Igualtat, un programa en el qual *FETE UGT col·labora amb el Ministeri d'Igualtat i l'Institut de la Dona, que està tenint una gran repercussió en tota Espanya, i del que ens parlarà en la seva exposició.

Acaba de publicar en el seu blog aquesta nota sobre les perspectives de les Jornades ...

Com sol succeir quan preparem un esdeveniment d'aquestes característiques, ens hem vist immerses en un intens debat sobre la situació de les polítiques i pràctiques coeducatives actuals. Les reflexions ens han portat a visibilizar el camí que hem recorregut en els últims anys. Després dels treballs de recerca que es van començar a realitzar en els anys vuitanta per delimitar les variables i influència que conflueixen en el curriculum ocult, discriminant a les nenes i a les dones, arribem a la primera dècada del segle XXI amb la certesa que l'escola democràtica ha de viure una profunda transformació que integri la igualtat de dones i homes com un pilar fonamental tant en l'organització i gestió del centre, com en la pràctica educativa o el curriculum escolar. El moviment a favor de la coeducació, que va començar sent molt minoritari en els seus inicis, avui s'ha convertit en un dels eixos més interessants en el marc de la renovació pedagògica, plantejant qüestions fonamentals com són: la prevenció de la violència de gènere, la formació del professorat, les metodologies participatives i democràtiques, l'educació de l'autonomia, la cura i els afectes, la incorporació dels sabers de la meitat de la humanitat als continguts oficials, l'orientació no sexista i el projecte vital, o la formació per a la plena participació i la democràcia de les futures ciutadanes i ciutadans. No estem parlant, per tant, del projecte d'una assignatura, ni de la realització d'activitats aïllades. El que ens proposem en aquestes jornades és traçar el full de ruta d'un model educatiu que incorporant la coeducació com a marc de referència en el cor del sistema educatiu. Els objectius coeducatius entronquen amb un model d'escola que necessita reinventar-se per respondre als desafiaments d'una societat que està canviant a un ritme vertiginós, dotant a les alumnes i alumnes dels coneixements, valors i actituds democràtics, necessàris per compartir la vida en igualtat. La coeducació, com altres projectes feministes, s'ha anat articulant-se en xarxa, a través de diferents iniciatives, creant espais d'intercanvi d'experiència, reflexió, anàlisi i recolçament en els diferents àmbits del sistema educatiu, fins a convergir en un marc legal que avui ha de desenvolupar-se com una pràctica generalitzada del sistema educatiu.

La Luz intervindrà en la taula rodona “De l'escola mixta a la coeducació. Un recorregut pels pilars de la igualtat en l'educació." el dijous de 19.30 a 20 30 i en la Clausura de les Jornades el dissabte a les 13.30.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada