Material grabat durant les Ières i IInes Jornades de Coeducació organitzades a l' Octubre 2010 i l' Abril 2012 per FETE-UGT

El programa de formació en coeducació té continuïtat si et ve de gust sumar-te i vols més informació escriu-nos feteforma1@catalunya.ugt.org

dijous, 14 d’octubre del 2010

Educar en igualtat. Gemma Lienas

A partir d'una anècdota en un museu etnològic de Suïssa, pretenc fer notar com la història ha relegat el saber de les dones, els fets protagonitzats per dones i a les dones mateixes a una perifèria invisible, tan invisible que resulta inexistent.
La mirada que ha invisibilitzat les dones és la mirada androcèntrica, pròpia de la nostra societat i de la majoria de societats del món, totes elles androcèntriques. Aquesta mirada considera allò que és masculí el patró, és a dir, universal, mentre que allò que és femení ho considera particular, per tant sense validesa com a norma.
Aquesta mirada fa que d'homes i de dones s'esperin coses diferents, no pas en funció del seu sexe (biològic) sinó del seu gènere (cultural i, doncs, après).

Així neixen els estereotips de gènere, que afecten la construcció de les persones pel que fa a la seva psicologia, a la seva conducta, als seus rols, a la seva aparença física...

Els estereotips s'aprenen bàsicament imitant i assajant a través de la família, l'escola, el grups d'iguals i els mitjans de comunicació.

Les nenes i els nens arriben a l'escola amb estereotips de gènere apresos a través de la família. L'escola pot modificar aquests estereotips però el professorat ha d'estar preparat si vol fer-ho. No sempre és fàcil si no s'ha treballat prèviament i s'ha copsat que els nostres cervells acumulen a l'inconscient –i al conscient també!- la memòria de 4.000 anys d'una determinada manera d'entendre el món, la que ha dictat el patriarcat.

Des dels anys 70 tenim escoles mixtes, però escola mixta no significa exactament que estiguem practicant la coeducació.

La coeducació implica deixar de banda els estereotips per donar la possibilitat a cada persona de desenvolupar les seves capacitats sense prejudicis previs.

Alguns aspectes importants a l'hora de coeducar són:

- L'ús inclusiu i no discriminador del llenguatge.
- Donar models per tal que nenes i nens puguin fer-se imatges mentals de futur.
- Treballar l'educació emocional, fent especial èmfasi en l'autocontrol de les emocions i l'empatia pel que fa als nens i el desenvolupament de l'autoestima pel que fa a les nenes.
- Ensenyar les criatures a ser crítiques amb els missatges que reben: dels mitjans de comunicació, de la publicitat, del cinema...
- Treballar perquè les relacions entre noies i nois siguin igualitàries i respectuoses.
-Vetllar perquè entre el professorat tampoc hi hagi estereotips de gènere, si no, no servirà de res el que diem, ja que els models tenen més pes.

1 comentari:

  1. hola i bon dia. soc membre de l'Ateneu popular de les corts i estem preparant un acte sobre com fer les compres de nadal per poder educar als nens amb el joc etc.... si volgués o pogués venir el 18 de desembre a les 12:30 del migdia per que fes una xerrada a la gent que s'acosti a veure l'acte. si esta interessada agrairíem poder mantenir contacte per acabar de parlar de l'acte. ( per contactar Chals.93@gmail.com)

    ResponElimina